Doorgaan naar hoofdcontent

Selfish sewing in december: col met rimpels en knoopjes

Iedereen heeft wel een kledingstuk waar moeilijk afscheid van te nemen is.
Ik ook.
Ik heb al jaren een simpele longsleeve met een col in mijn kast liggen. En ja, de tijd laat zijn sporen na. Er zitten kleine gaatjes in de stof. 
Laatst kocht ik twee stofjes met in mijn achterhoofd de idee om met deze stofjes dit shirt te maken. De eerste stof is gewoon effen tricot in petrol. Exact dezelfde kleur als het oorspronkelijke exemplaar. En dit zal er dan ook precies hetzelfde uitzien als het afgewerkt is.
De tweede stof is er eentje van Froy & Dind. Maar hierover later meer. Laten we het nu maar even over de petrol-kleurige versie hebben.

Wat ik vooral mooi vond aan mijn shirt was de col. Deze was op 2 plaatsen ingerimpel en sluit met 3 knoopjes.



Op onderstaande tekening ziet u hoe het patroon van deze col eruit ziet.
Let erop dat dit halve patroondelen zijn. MV komt tegen de stofvouw te liggen.

Het bovenste patroondeel is van de buitenkraag. Het onderste patroondeel is dat van de binnenkraag. Zoals u kunt zien is de binnenkraag aan de MV-lijn en aan de zijkant 1cm smaller dan de buitencol. Naar het midden toe wordt deze dan nog breder. (2,5 à 3 cm ten opzichte van de binnenkraag).
De blauwe puntjes geven aan waar het elastisch koord en de knoopjes moeten komen.
De roze lijn is deze waar een smal elastiekje (4 mm) op gestikt wordt. De lengte van het elastiekje = de breedte van de binnenkraag. In dit geval was dat 6,5 cm.

Hoe naait u zo'n elastiek nu vast?
Eigenlijk is dit niet zo moeilijk. Leg het elastiek tegen de bovenrand. Stik het vast. Trek nu aan het elastiek tot deze aan de benedenrand komt. Blijf trekken terwijl u stikt.

Na dit elastiek te hebben gestikt en de lusjes voor de knopen hebt vastgestikt aan de buitenkraag, legt u beide kraagdelen met de goede kanten op elkaar. Stik de zijkanten en de bovenrand. Keer naar de goede kant.
Et Voila. Uw col is klaar om aan uw shirt gestikt te worden.






Reacties

Populaire posts van deze blog

Bloome Sweater

Een jaar geleden heb ik mezelf beloofd om meer voor mezelf te gaan naaien. En hoewel er hier bitter weinig volwassenenkleren verschijnen, naai ik wel voor mezelf.

Zo ook deze prachtige Bloome Sweater.
Ik koos hiervoor een mooie blauwe gemêleerde french terry met zwarte en zilveren bloemen, Silver Flowers.
Ik trok naar Roeselare naar NaaiCentrum Demyttenaere om mooie, bijpassende ritsen te kopen.



Deze sweater is al een tijdje klaar, en toen ik de eerste foto's postte op instagram en Facebook van de stof, was deze ook in een mum van tijd uitverkocht.( Op een couponnetje van 50 cm na). De grijze variant is wel nog aanwezig, en minstens even mooi.


Naaiweekend in de Westhoek

Ik wil al een tijdje op naaiweekend gaan. Met onze winkel bezoeken wij regelmatig naaiweekends en dat ziet er telkens zo'n gezellige bende uit. Dus waag ik de stap.

Ik organiseer zelf een naaiweekend. Ik heb een super leuke locatie gevonden in de buurt, midden in de natuur en op 30 november is het dan zo ver.



Naaiweekend in de Westhoek
30/11 - 2/12 2018

Een groot en gezellig vakantiehuis met 6/8 kamers. Iedere kamer beschikt over een lavabo en douche of bad.
Beneden is er een open leefruimte met een gezellige zithoek bij de houtkachel, een modern ingerichte open keuken met vaatwas, microgolf en oven, keramische kookplaat, twee koelkasten en een kleine diepvries. Er is een bar, koffiehoek, flatscreen-tv met dvd en draadloos internet.
Om te naaien is er een aparte sfeervolle ruimte voorzien.
Prijs: 165€/persoon verblijf + alle maaltijden en dranken

- kamers worden gedeeld met 2 personen.
- zelf bed- en badlinnen meebrengen.

- 's morgens genieten we van een uitgebreid ontbijtbuffet.

Ne 'mix and match' van 2 patronen

Toen de staaltjes met de nieuwe collectie van CU@6 in mijn brievenbus vielen, wist ik het meteen al. Met die stoffen zou ik zeker aan de slag gaan voor mijn jongens. Dus toen diezelfde collectie een paar dagen later geleverd werd, duurde het niet lang vooraleer ik er de schaar inzette.

Als eerste ging ik aan de slag met de French Terry met palmbomen. Ik vond niet meteen een patroon dat 100% mijn gedacht was, dus ik gooide 2 patronen door elkaar en kwam zo tot het patroon dat ik in gedachten had.

Welke patronen vraag je je af? En waarom?
Ik nam het voor- en rugpand van 'Totem Owl' (nr 19. uit Ottobre 1/2014) en de mouwen van 'Cold Stopper' (nr 32. uit Ottobre 4/2014). O ja, de zakken nam ik ook over van het laatst genoemde patroon.



De reden waarom ik twee patronen door elkaar gooide is eigenlijk heel simpel. Ik had een bepaalde sweater voor ogen. En wanneer ik iets voor ogen heb, dan moet het ook zo zijn. Anders begin ik er niet aan. Ik wilde voor mijn oudste (b)engel …