Doorgaan naar hoofdcontent

Naais to meet you ... Wie ben jij?

Evelien van Sewbidoo staat aan de wieg van de grootste naaimeeting ooit georganiseerd in België en Nederland. “Een beetje zoals Komen Eten, maar dan zonder camera’s of puntentelling”, omschrijft ze het zelf. Daarnaast lanceerde ze ook een online kettingversie, waarbij bloggers drie vragen beantwoorden en het ‘stokje’ doorgeven aan drie nieuwe bloggers.



Het ‘stokje’ kreeg ik van Lieve, en mijn antwoord op de drie vragen kan je hieronder lezen:

1. Wat was je eerste stuk dat je maakte en voor wie.
Ik denk dat ik al wil naaien sinds mijn 16de. Het is er echter nooit van gekomen. Toen mijn oudste zoon 2 jaar oud was, ben ik beginnen naaien. Dat is ondertussen al 5,5 jaar geleden. Een basis heb ik nooit gehad. Ik ben er gewoon aan begonnen. Samen met mijn schoonmoeder ben ik naar een stoffenwinkel getrokken. Ik heb daar stof, knopen, garen, vlieseline en een patroon gekocht en ik had alles om eraan te beginnen. (Toen had ik nog een singer van mijn overgrootmoeder waar ik mee naaide. Het enige kledingstuk dat ik met die machine genaaid heb, want bij het tweede kledingstuk begon die machine raar te doen en dan heb ik maar meteen een nieuwe gekocht. Een Brother innov'is 10 en het is nog steeds met dit basismachientje dat ik nu naai). 
Als ik iets niet begreep in de handleiding dan belde ik mijn hulpmijn (=schoonmoeder) op.
Dus ... Het eerste kledingstuk dat ik naaide was een hemdje voor mijn zoon.
 Later heb ik dan met een restje van de stof een omkeerbaar zonnehoedje genaaid. Een patroontje dat ik via google gevonden heb. Waarschijnlijk van de blog ByMiekk. (Ik volgde toen nog geen blogs, dat is pas een jaar of 2 later begonnen)

2. Op welk genaaid stuk ben je het meest trots.
Pff, dat is wel een moeilijke. Ik ben eigenlijk best trots op elk geslaagd kledingstuk dat ik naai. Ik heb geleerd dat als ik begin fouten te maken, ik er best mee ophoud. Waardoor het aantal 'vuilbak-projecten' heel beperkt is gebleven. 2 die ik me kan herinneren.
Ik ben trots op dit shirt omdat de applicatie erop perfect gelukt is.
Ik ben trots op deze jurk omdat dit mijn eerste kledingstuk is met een blinde rits die dan ook nog eens perfect gelukt was om in te naaien (vooral dankzij een goede handleiding)
Ik ben trots op deze mantel, vooral omdat ik mocht deelnemen aan de patroontest van niemand minder dan Marte van Compagnie M.
Maar als ik er eentje specifiek moet uithalen, dan neem ik deze.
Waarom ik dit gekozen heb? In september 2015 ben ik gestart met de thuiscursus 'kleding naaien' van NHA. Deze cursus ben ik gestart 1. omdat ik zelf patronen wil kunnen tekenen en 2. om mijn naaitechnieken te verfijnen. Dit hemd is een patroon van eigen hand. Volledig zelf getekend. En daar ben ik super trots op. Omdat het zo mooi valt. Dit is trouwens een patroon dat in de kleutermaten gratis beschikbaar is hier op mijn blog.

3. Welke naaister/ontwerper/blogger/you tuber/instagrammer zou je graag eens in het echt ontmoeten?
Ik hou enorm veel van de blog van Khadetjes. Ik hou van haar schrijfstijl en ook de kleren die ze maakt zijn stuk voor stuk mooi en inspirerend. Door haar staat de Ozzie Hoodie van LMV op mijn verlanglijstje. Verder is ze niet bang om zich kwetsbaar op te stellen en haar gevoelens te uiten.

Nu is het mijn beurt om de fakkel door te geven. Eigenlijk houd ik niet zo van die kettingbriefachtige toestanden. Toch vraag ik aan Tamara (Lunatiek), Carolien (MadebyCaro) en Majella (Madebymazella) of zij deze 3 vragen ook willen beantwoorden. Omdat ook zij een blog hebben die ik trouw volg, zij dames zijn die ongelooflijk mooie dingen in elkaar steken en inspirerend zijn. En hopelijk mogen we volgende week hun antwoorden lezen op hun blog. 

Reacties

  1. Terecht dat je trots bent op alles wat je maakt en zeker op dat zelfgetekend patroontje!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Bloome Sweater

Een jaar geleden heb ik mezelf beloofd om meer voor mezelf te gaan naaien. En hoewel er hier bitter weinig volwassenenkleren verschijnen, naai ik wel voor mezelf.

Zo ook deze prachtige Bloome Sweater.
Ik koos hiervoor een mooie blauwe gemêleerde french terry met zwarte en zilveren bloemen, Silver Flowers.
Ik trok naar Roeselare naar NaaiCentrum Demyttenaere om mooie, bijpassende ritsen te kopen.



Deze sweater is al een tijdje klaar, en toen ik de eerste foto's postte op instagram en Facebook van de stof, was deze ook in een mum van tijd uitverkocht.( Op een couponnetje van 50 cm na). De grijze variant is wel nog aanwezig, en minstens even mooi.


Naaiweekend in de Westhoek

Ik wil al een tijdje op naaiweekend gaan. Met onze winkel bezoeken wij regelmatig naaiweekends en dat ziet er telkens zo'n gezellige bende uit. Dus waag ik de stap.

Ik organiseer zelf een naaiweekend. Ik heb een super leuke locatie gevonden in de buurt, midden in de natuur en op 30 november is het dan zo ver.



Naaiweekend in de Westhoek
30/11 - 2/12 2018

Een groot en gezellig vakantiehuis met 6/8 kamers. Iedere kamer beschikt over een lavabo en douche of bad.
Beneden is er een open leefruimte met een gezellige zithoek bij de houtkachel, een modern ingerichte open keuken met vaatwas, microgolf en oven, keramische kookplaat, twee koelkasten en een kleine diepvries. Er is een bar, koffiehoek, flatscreen-tv met dvd en draadloos internet.
Om te naaien is er een aparte sfeervolle ruimte voorzien.
Prijs: 165€/persoon verblijf + alle maaltijden en dranken

- kamers worden gedeeld met 2 personen.
- zelf bed- en badlinnen meebrengen.

- 's morgens genieten we van een uitgebreid ontbijtbuffet.

Ne 'mix and match' van 2 patronen

Toen de staaltjes met de nieuwe collectie van CU@6 in mijn brievenbus vielen, wist ik het meteen al. Met die stoffen zou ik zeker aan de slag gaan voor mijn jongens. Dus toen diezelfde collectie een paar dagen later geleverd werd, duurde het niet lang vooraleer ik er de schaar inzette.

Als eerste ging ik aan de slag met de French Terry met palmbomen. Ik vond niet meteen een patroon dat 100% mijn gedacht was, dus ik gooide 2 patronen door elkaar en kwam zo tot het patroon dat ik in gedachten had.

Welke patronen vraag je je af? En waarom?
Ik nam het voor- en rugpand van 'Totem Owl' (nr 19. uit Ottobre 1/2014) en de mouwen van 'Cold Stopper' (nr 32. uit Ottobre 4/2014). O ja, de zakken nam ik ook over van het laatst genoemde patroon.



De reden waarom ik twee patronen door elkaar gooide is eigenlijk heel simpel. Ik had een bepaalde sweater voor ogen. En wanneer ik iets voor ogen heb, dan moet het ook zo zijn. Anders begin ik er niet aan. Ik wilde voor mijn oudste (b)engel …