Doorgaan naar hoofdcontent

Selfish sewing in december: Een bloes met strikkraag en bisschopsmouw

Ik ben aanbeland aan les 49 in mijn thuiscursus kleding maken en ontwerpen. Wel, eigenlijk moet ik les 47 en 48 nog doen, maar deze heb ik even overgeslagen om les 49 te maken. Een patroon waar ik al zo lang naar uitkijk om te tekenen en maken. 
Ik wil al een jaar of 2 een bloes met een strikkraag. In de winkel kom je deze niet zo snel tegen. En nu kan ik er eindelijk eentje maken voor mezelf.


Plus deze heeft dan ook nog eens super leuke mouwen. De bisschopsmouw. Een pofmouw met een manchet die wel 3 keer zo breed is als een normale manchet.
Geloof me ...
Deze bloes is 'totaly my style'!


De stof voor deze bloes had ik al een paar maanden liggen. Hij is van soft cactus.
Jammer genoeg zit er een fout in de stof en was het even puzzelen om alle patroondelen uit de stof te krijgen.

Op onderstaande foto zie je goed de pofmouwen.

Het maken van de strik wordt even wennen. Ik denk dat een man die voor het eerst een das moet knopen zich ook zo voelt, toen ik dit voor het eerst probeerde. Was me dat even een gesukkel zeg. Maar bon. Oefening baart kunst, en bij mijn derde poging is het met gelukt om een mooie strik te maken. 


Bovenstaande foto wordt zeker nog vervangen door een beter exemplaar.

Ik ben super trots op mijn bloes. En dat mag wel. Deze bloes heeft mij weer eens het maximum van de punten opgeleverd. I'm so proud!.



Reacties

  1. Wauw! Prachtig!
    Is toch een fantastische cursus hé.
    En je hebt unieke mode die perfect past.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank u wel, Patricia.
      Het is inderdaad een fantastische cursus. Ik heb al veel geleerd en durf zelf eens iets uit te proberen. En je kunt kleren naar je eigen smaak gaan ontwerpen.
      En deze bloes past perfect.

      Verwijderen
    2. Inderdaad, ik ben pas aan les 6 en heb reeds veel bijgeleerd.
      Ben aan het lezen op je blog, superleuk!
      Ik blijf je graag volgen.

      Verwijderen
    3. Leuk om te horen. Ik vind het super dat je mijn blog wil volgen.
      Welkom en veel leesplezier.
      Groetjes, Sabrina

      Verwijderen
  2. heel leuk! welke cursus is dat precies en lukt dat zo zonder echte lessen? of volgde je vroeger al veel les?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb vroeger nooit naailessen gevolgd. Maar het is al sinds mijn tienerjaren een droom geweest om zelf mijn kledij te maken. Een 5-tal jaar geleden heb ik mijn eerste stofje, patroon en naaimachine gekocht. Ik was meteen verkocht. Vorig jaar in september ben ik de thuiscursus van NHA gaan volgen. Ik ben er tevreden. Je leert zelf patronen tekenen en aanpassen. Je stuurt je huiswerk in als het klaar is. Je hebt zo'n 5 jaar tijd om je huiswerk in te sturen. Na afloop kun je een getuigschrift aanvragen.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Bloome Sweater

Een jaar geleden heb ik mezelf beloofd om meer voor mezelf te gaan naaien. En hoewel er hier bitter weinig volwassenenkleren verschijnen, naai ik wel voor mezelf.

Zo ook deze prachtige Bloome Sweater.
Ik koos hiervoor een mooie blauwe gemêleerde french terry met zwarte en zilveren bloemen, Silver Flowers.
Ik trok naar Roeselare naar NaaiCentrum Demyttenaere om mooie, bijpassende ritsen te kopen.



Deze sweater is al een tijdje klaar, en toen ik de eerste foto's postte op instagram en Facebook van de stof, was deze ook in een mum van tijd uitverkocht.( Op een couponnetje van 50 cm na). De grijze variant is wel nog aanwezig, en minstens even mooi.


Tibo - Het gratis patroon

Zoals beloofd, het gratis patroon van een leuk hemdje voor kleuters. Het is speels en stijlvol tegelijkertijd en kan dus voor elke gelegenheid gebruikt worden.



Tibo is het patroon van een een jongenshemd met een rugpas en rugplooitjes.Het werd getekend in de maten 92 tot en met 116.
Er zijn verschillende variaties mogelijk. Zo is er de keuze uit 2 verschillende borstzakjes of een paspelzak. Er kan zowel een winterversie met lange mouwen genaaid worden of een zomerhemdje met korte mouwen. En ten slotte kan er gekozen worden tussen 3 kragen.
En voor de liefhebbers kan er naar hartelust afgewerkt worden met paspelband.

Het patroon werd met de hand getekend. En is beschikbaar in een PDF bestand.
Hier vind je de werkbeschrijving
Hier vind je het patroon

Workshop Op zaterdag 16 juli gaat er een workshop door bij De Stoffengalerij (bij mij thuis dus). Meer info en inschrijven: klik hier.

Ik ben heel benieuwd naar jullie Tibookes. Stuur zeker een foto naar mamasasewing@gmail.com

Op zoek naar ee…

Wat je nu echt moet weten over flexfolie

De oudste bengel des huizes kreeg ook nog eens een nieuw shirt. Tegenwoordig zit hij in een echte dinofase. Dus maakte ik maar eens een stoer dinoshirt voor hem.
Nogmaals hetzelfde basispatroon voor T-shirts werd bovengehaald. (Voor wie langs geen kanten weet over welk patroon ik nu bezig ben: patroon n°11 uit Ottobre 6/2016).
De stof werd een marineblauwe punta di roma met wit streepje. Ik maakte een leuke T-rex print uit flexfolie.


Wist je dat er 2 soorten flexfolie bestaan?
Enerzijds is er de hotpeel en anderzijds de coldpeel.
Het is belangrijk om te weten welke soort je hebt om een goed eindresultaat te bekomen.


Hoe bevestig je flexfolie op je kledingstuk?

Zorg ervoor dat het kledingstuk gewassen en gestreken is.Leg de flexfolie op het kledingstuk op de plaats waar het moet komen.Leg er een stukje bakpapier.Neem een heet strijkijzer. En druk dit op de print. Goed drukken, geen strijkbeweging maken. Doe dit gedurende 15 à 20 seconden.
Is de print groter dan je strijkijzer? Verplaats…